Zákaz komunikácie: Aké informácie jazdec bude môcť dostať?
zdroj foto: Red Bull Racing

Zákaz komunikácie: Aké informácie jazdec bude môcť dostať?

17.3.2016

Podľa poslednej technickej direktívy TD/007-16 bol počet informácií, ktoré budú môcť jazdci obdržať, ešte obmedzený. Predtým bolo na legálnom zozname 31 vecí, po novom je ich len 24.

Od tejto sezóny vstúpi do platnosti prísnejšie obmedzenie rádiovej komunikácie medzi jazdcom a inžiniermi na boxovom múre. Vieme, že pilot bude môcť hovoriť v zásade čo len chce, no opačným smerom bude môcť prúdiť len minimum informácií.

Auto Motor und Sport informuje o tom, že podľa poslednej technickej direktívy TD/007-16 bol počet informácií, ktoré budú môcť jazdci obdržať, ešte obmedzený. Predtým bolo na legálnom zozname 31 vecí, po novom je ich len 24.

Sú to nasledovné informácie:

1. potvrdenie adresované jazdcovi, že jeho správa bola prijatá.

2. informácie o kritickom probléme s autom. Jazdcovi môžu byť posunuté len vtedy, keď sa blížia také škody, ktorých následkom by bolo vypadnutie.

3. informácie o poškodení auta.

4. nariadenia prepnúť na núdzový program v prípade, ak sa objavila porucha senzora, snímača alebo elektronického ovládača. Prepnutie na núdzový program nesmie auto pozitívne ovplyvniť.

5. nariadenia prísť do boxov na opravu auta alebo v záujme jeho odstavenia.

6. informácie o technickom probléme na aute súpera.

7. informácie o modrých, žltých alebo červených vlajkách, prípadne o výjazde safety caru.

8. posúvanie informácií od vedenia pretekov. Ide tu napríklad aj o odpočítavanie času do začiatku zahrievacieho kola prípadne o nariadenie, aby sa jazdec zaradil na koniec štartového poľa.

9. informácie o mokrých miestach prípadne o odpade na trati.

10. informácie o počasí.

11. informácie o svojich časoch na kolo a svojich časoch v jednotlivých sektoroch.

12. informácie o časoch na kolo týkajúce sa súpera.

13. varovania pred premávkou a informácie o odstupoch od iných jazdcov: platí to tak v tréningu, ako aj v pretekoch.

14. nariadenia vymeniť si pozíciu s inými jazdcami.

15. informácie o zostávajúcich okruhoch, prípadne o čase, ktorý ostáva do konca tréningu alebo pretekov.

16. informácie o pozícii v tréningu alebo v pretekoch.

17. príkazy ako "PUSH HARD", "PUSH NOW" či "TAKE IT EASY". Šéf pretekov Charlie Whiting ale v tejto súvislosti varoval, že každý príkaz bude preskúmaný a bude posúdené, či neobsahuje kódovanú správu slúžiacu na iný účel.

18. nariadenie týkajúce sa príchodu do boxov. Tento príkaz môže prísť len v kole pred zastávkou, nie skôr.

19. upozornenie na zapnutie obmedzovača rýchlosti v boxovej uličke, prípadne na nastavenia volantu týkajúce sa pneumatík - v prípade, ak sa prezúva zo slikov na gumy do dažďa alebo opačne.

20. informácie o treste za opustenie trate alebo skrátenie šikany.

21. informácie o tom, či je DRS aktivované alebo deaktivované.

22. inštrukcie pre prípad, ak DRS zlyhá.

23. pripomenutie napojenia dodatočnej olejovej nádrže.

24. testovacie informácie pre vyvolanie určitého aerodynamického mapovania: platí len v tréningu.

Z pôvodného zoznamu vypadli napríklad hlásenia týkajúce sa rozdielov medzi autami v kvalifikácii. Pretekári sa teda sami musia postarať o to, aby si na trati vytvorili dostatok priestoru pre dosiahnutie rýchleho kola a aj pre to, aby neobmedzili ostatných.

Nová informácia je aj tá, že zakázané rádiové informácie nemôžu byť jazdcovi signalizované ani iným spôsobom. Vedenie pretekov preto bude sledovať aj boxové tabule, ktoré po novom takisto nemôžu prenášať zakázané nariadenia a pochopiteľne ani kódované správy.

17.3.2016
Odporúčame ti