Svätožiara príde na scénu už v budúcom roku, potvrdil Whiting
zdroj foto: Scuderia Ferrari

Svätožiara príde na scénu už v budúcom roku, potvrdil Whiting

18.3.2016

"Riešenie bolo už pomerne výrazne otestované a myslím si, že ponúkne veľmi dobrú ochranu napríklad pred letiacim kolesom. Práve to je hlavná príčina, pre ktorú sme to testovali," hovorí Charlie Whiting.

Od prvých testov ochrany kokpitu zvanej "svätožiara" prebehli dva týždne. Reakcie boli rôznorodé; medzi fanúšikmi takmer výhradne negatívne, no medzi jazdcami sa našli také i onaké pohľady. Väčšina pretekárov obhajovala zvyšovanie bezpečnosti, ale Lewis Hamilton či Nico Hülkenberg boli výrazne proti tejto novinke.

"Podľa mňa dobre napredujeme," povedal Charlie Whiting na piatkovom brífingu. "Riešenie bolo už pomerne výrazne otestované a myslím si, že ponúkne veľmi dobrú ochranu napríklad pred letiacim kolesom. Práve to je hlavná príčina, pre ktorú sme to testovali."

"Musíme však dôsledne posúdiť riziko a potrebujeme sa pozrieť aj na niekoľko ďalších vecí ako napríklad vyslobodenie jazdca. Musíme sa o tom porozprávať aj s lekárskymi tímami. Podľa mňa to však napreduje celkom dobre. Máme malú pracovnú skupinu, ktorá sa zaoberá práve touto vecou - vedú ju ľudia z Mercedesu a Ferrari. Povedal by som, že v tomto smere odvádzajú fakt dobrú robotu," pochválil Brit.

Alternatívou k riešeniu, ktoré sme videli počas testov, je myšlienka Red Bullu. "Tá z hľadiska vývoja ešte značne zaostáva a nikdy nebola otestovaná, no mohla by ponúknuť dodatočnú ochranu. Osobne však pochybujem o tom, že by sme to mohli zaviesť už v roku 2017... no myslím si, že svätožiaru stíhame."

{+t97668}

Z dlhodobého hľadiska by sa však mal vývoj uberať cestou Red Bullu a neskôr možno povedie až k celkom uzatvoreným kokpitom. Tie by už vyzerali estetickejšie, no zdá sa, že niekoľko rokov budeme musieť prežiť s nie práve najkrajšími riešeniami.

"Nemyslím si, že by sme svätožiaru mali odkladať, lebo sa pripravuje niečo iné. Ideme s ňou podľa plánu a bola už dostatočne otestovaná. Cítime, že ponúka najlepšiu všestrannú ochranu," pokračoval Charlie Whiting, ktorý ale ešte potrebuje preveriť rôzne možné nehody: "Nechceme, aby sme veci pri určitých okolnostiach zhoršili. No nemyslím si, že toto riešenie odložíme preto, lebo sa pripravuje aj niečo iné."

Svätožiara bude štandardným riešením. Tímy vopred dostanú jej špecifikáciu a následne si ju upevnia na svoje monoposty. "Spomínaná malá pracovná skupina pracuje práve na tom, aby finalizovala pozície uchopení a rovnako aj ich pevnosť, čo je pochopiteľne rovnako dôležité. Cieľom je koniec mája."

Riešenie má dokonca výhodu v tom, že jazdec sa vie z auta dostať rýchlejšie. "Jeden z tímov si svätožiaru nasadil a sledovali sme, ako rýchlo vie jazdec z auta vyliezť. Vyzeralo to absolútne jednoducho a dokonca jednoduchšie ako doposiaľ. Tejto veci sa totiž vedel chytiť a ľahšie sa zdvihnúť. Musím povedať, že to vyzeralo veľmi jednoducho," dodal Charlie Whiting.

{+t97552}

[anketa-79]

18.3.2016
Odporúčame ti