Dá sa rádiová komunikácia dokonale kontrolovať?
zdroj foto: Pirelli Motorsport

Dá sa rádiová komunikácia dokonale kontrolovať?

18.3.2016

"Už som dostal veľmi zvláštne otázky so spojeniami 'vtáky dnes lietajú veľmi vysoko'," usmial sa Charlie Whiting. "Ale poviem vám, že niečo také nie je na zozname."

Jenson Button vo štvrtok vyjadril pochybnosti o tom, ako dokáže vedenie pretekov dohliadať na všetky rádiové komunikácie prebiehajúce medzi inžiniermi a jazdcami. "Nebudú počúvať každú rádiovú správu, takže uvidíme, ako to dopadne," skonštatoval Button. "Dúfajme však, že toho budú počuť čo najviac, aby boli čo najférovejší."

Riaditeľ pretekov Charlie Whiting si však hlavu príliš neláme. "Všetko počúvame v reálnom čase," zareagoval. "V kontrolnej miestnosti máme štyroch ľudí, pričom každý z nich počúva troch jazdcov. Okrem toho máme štyroch alebo piatich softvérových inžinierov, ktorí budú počúvať po dvoch alebo troch jazdcov. Je to teda relatívne bezproblémové a treba povedať, že veľa sa toho ani nehovorí."

Dá sa však predpokladať, že stajne budú uvažovať o šírení kódovaných správ. Nejakým nezvyčajným výrazom by jazdcovi mohli oznámiť niečo, o čom by nikto nevedel. "Vypočujeme si každú správu, som si absolútne istý," pokračoval Whiting. "Pri kódovaných správach budeme musieť byť trochu opatrnejší. Keď budeme mať podozrenie, že správa je akási čudná a nezvyčajná, tak sa môžeme pozrieť na dáta a uvidíme, či na ňu jazdec nejako reagoval. Keď ju následne začujeme aj v ďalších pretekoch a opäť uvidíme rovnakú zmenu, tak sa niečo dozvieme."

FIA postupovala pomerne takticky a neuverejnila zoznam zakázaných informácií, ale zoznam povolených. Tým pádom by sme sa mali vyhnúť nečakaným a nič nehovoriacim spojeniam. "Už som dostal veľmi zvláštne otázky so spojeniami 'vtáky dnes lietajú veľmi vysoko'," usmial sa Whiting. "Ale poviem vám, že niečo také nie je na zozname. Súčasne uznávam, že sa niečo dá povedať aj vecami, ktoré na zozname sú - možno správu preniesť spôsobom, na aký sme nemysleli. Ale budeme to riešiť prípad po prípade."

Okrem načúvania komunikáciám budú kompetentní filmovať aj boxové tabule, cez ktoré takisto nesmú byť prenášané nové informácie. "Tadiaľto môžu prichádzať len tie správy, ktoré sú povolené aj cez vysielačky. Hovorilo sa o tom, že ak počet okruhov ukážu červenou farbou, tak to bude niečo znamenať a ak žltou, tak to neznamená nič, pričom biela farba by znamenala ešte niečo iné. A takéto veci..."

"Máme však kameru monitorujúcu všetky pitboardy a keď uvidíme niečo nezvyčajné, budeme sa pýtať. Myslím si, že všetci sa budú snažiť dostať k jazdcom čo najviac informácií, ale dúfam, že v tom budú pokračovať legálnou cestou," vyjadril sa Whiting.

Brit okrem toho potvrdil, že na zoznam povolených vecí pribudlo niekoľko drobností:

- tímy môžu jazdcovi povedať, nech ostane na trati
- tímy môžu s jazdcom komunikovať počas pobytu na štartovom rošte
- tímy môžu jazdcovi povedať, kedy má vypnúť procedúru "delta-času" po dvojnásobnom prejdení línie safety caru
- tímy môžu jazdcovi v prvom a druhom tréningu povedať, nech absolvuje určitú testovaciu rutinu.

Pri náhodnom porušení pravidiel je pravdepodobné, že príde len napomenutie. Vážnejšie porušenia budú rezultovať v časové tresty.

18.3.2016
Odporúčame ti