Di Grassi sa čuduje, prečo F1 nestaví na kompletne krytý kokpit
zdroj foto: Red Bull Racing

Di Grassi sa čuduje, prečo F1 nestaví na kompletne krytý kokpit

29.3.2016

"Podľa mňa je to tak, že monoposty F1 už teraz vyzerajú staromódne a všetky sú rovnaké. Vždy skúšajú len polovičaté koncepty, napríklad ten s nosom: keď prišli s čudnými riešeniami a dopadlo to tak, že Caterham vyzeral ako vysávač," usmial sa di Grassi.

Lucas di Grassi strávil vo Formule 1 sezónu 2010, kedy pôsobil u nováčika Virgin Racing, z ktorého je dnes už Manor Racing. V súčasnosti ho registrujeme v sérii WEC a v jednom z aktuálnych rozhovorov sa zamyslel nad zakrytím kokpitu v kráľovskej motoristickej triede. Vo svojom aute ho má uzatvorený a nerobí mu to žiadny problém.

"Z môjho pohľadu je optimálnym riešením kompletné zakrytie," povedal Brazílčan pre Motorsport.com. "Práve preto majú autá LMP kompletné kryty. Predtým boli otvorené, ale súťaženie bolo čoraz náročnejšie a objavila sa potreba vyššej efektívnosti. Takto je to lepšie zo všetkých pohľadov, aj zo stránky aerodynamiky."

"Podľa mňa je to tak, že monoposty F1 už teraz vyzerajú staromódne a všetky sú rovnaké. Vždy skúšajú len polovičaté koncepty, napríklad ten s nosom: keď prišli s čudnými riešeniami a dopadlo to tak, že Caterham vyzeral ako vysávač," usmial sa di Grassi.

Takéto "polovičaté" riešenie je podľa neho aj toto aktuálne s krytom kokpitu. "Spravia to a potom uvidia, že je to o ničom. Obávajú sa pustiť do niečoho naplno a kompletne to zmeniť, tak radšej spravia niečo polovičato a uvidia. V F1 som takýchto riešení videl už veľa. Napríklad aj väčšie predné krídlo v roku 2009, ktoré bolo možné nastavovať. Aj toto bolo biedne riešenie."

{+t98277}

Di Grassi si myslí, že úplné prekrytie kokpitu by napomohlo jednak bezpečnosti, ale jednak aj výkonu. "Z môjho pohľadu je dôležité, aby tí, ktorí robia pravidlá, stanovili jasný smer a inžinierov potom nechali odvádzať si svoju prácu," skonštatoval 31-ročný pretekár zo Sao Paula. "Ja sám som fanúšik modernizácie. Veľmi sa mi páčilo to, čo navrhol McLaren i čo navrhol Red Bull v roku 2010. Toto je podľa mňa ďalší krok, ktorý by mal šport spraviť."

Iný názor na zakrývanie kokpitov má Roger Penske, ktorý so svojimi tímami pôsobí v severoamerických súťažiach. "Chcem, aby boli autá čo najbezpečnejšie, ale videl som aj to, ako bol Helio (Castroneves, pozn. red.) počas testov v Richmonde dole hlavou. Takto by z auta nedokázal vyliezť a tiekol na neho benzín. Stačila iskra a vzbĺklo by to. Okrem toho keď máme takýto kryt, ako by sme ho udržali čistým? Výhľad by nebol rovnako dobrý," upozornil Penske.

29.3.2016
Odporúčame ti